Hem > Inrikespolitik, Utrikespolitik > Alliansen Sverige Finland

Alliansen Sverige Finland

Till tankesmedjan Alliansen för ett Starkt Försvar, och försvarsminister Sten Tolgfors!

En generalmajor Nils Söderberg sade 1971: ”Den för vårt land viktigaste fredsbevarande faktorn är respekten för vårt försvar”.

Dessa ord är tidlösa! Vet vi inte med säkerhet att ordens riktighet är sann? Har det så glömts, innebörden i dessa ord?

Betänk följande; ”Den 26 november iscensatte ryssarna en provokation i byn Mainila 800 meter in på sovjetiska sidan om gränsen, en provokation som sedan Molotov anklagade finnarna för att ha legat bakom. Den 30 november gick överlägsna sovjetiska styrkor till anfall på Karelska näset. Samtidigt svepte vågor av ryska bombplan in över Helsingfors och fällde sin dödsbringande last.” Citat Robert Edwards, Finska Vinterkriget.”

Jag kan lägga till att det var exakt samma taktik med iscensatta anfall som Nazityskland använde mot Polen innan invasionen var ett faktum.

Världens största krigsmakt, Sovjetunionen, skickade mot det lilla Finland med 50 divisioner, drygt 3000 stridsvagnar och 800 flygplan. Citat tidskriften Contra.

Jag tänker se till att Tolgfors håller sitt ord, när han säger att ”Sverige inte skulle stå passivt vid ett anfall på någon av våra grannländer”, men bara när det gäller Finland som ju inte är med i Nato och som vi har många goda relationer med, i det förflutna! Finland är ett av tre länder i Europa som jag är beredd att seriöst hjälpa. De andra två är Frankrike och Belgien, som vi också har historiskt goda relationer till (förutom i belgiska Kongo).

Att min mor är gift med en belgare sedan tidigt 80-tal, har inte påverkat mitt ställningstagande. Jag var för gammal för att börja bygga upp en slags fader-son-relation när han kom in i bilden, och jag hade ju min egen far i livet. Tvärtom så drev han mig från hemmet mer eller mindre. Jädrans ”rödtocke” som vi ”ungar” brukade kalla honom för! Well, no hard feelings längre! De två har ett stabilt äktenskap, vilket jag är glad för! Han är definitivt dessutom inte särskilt typisk som belgare, belgarna är inte kända för att se på Sverige som ett skafferi av kvinnor de kan gå och nalla ur närhelst de känner för det. Han är faktiskt den enda belgare med en svensk kvinna som jag har hört talas om i hela mitt liv! Att det då skulle bli med min egen mor är en ödets ironi. Fransmännen är för övrigt heller inte särskilt stora kvinnotjuvar, mot oss i alla fall.

När vi nu talar om det, min bror är heller inte en typisk svensk (man)! Han bor i en förstad till London och är gift med en svart kvinna ifrån Guadalope i Västindien. Det skall ut i ljuset någon gång, så det hamnar på bloggen. Nog om det!

Roger Klang, Lund den 25/08/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

