Hem > Utrikespolitik > Kamrat Hu Jintao, eller hur Kina fick OS

Kamrat Hu Jintao, eller hur Kina fick OS

Som jag skrev till tankesmedjan Alliansen för ett Starkt Försvar häromdagen, så kom jag dagen efter underfund med att jag inte tror på allt jag skrev, efter att ha läst min morgontidning och funderat lite. Jag skrev att OS i Kina skilde sig från OS i Berlin 1936 i den meningen att Kina inte är en aggressiv makt, som Nazityskland var, och att det därför inte var fel att Kina fick OS. Att Nazityskland fick OS ansågs vara ett tecken i tiden, och nu är det samma sak med Kina. Vi såg hur det gick förra gången världen föll tillföga och en totalitär regim fick OS. Men trots det så står jag fast vid att det var rätt att ge Kina OS! Vad jag hade fel om är att jag inte längre tror på att Kina kommer att vara ”utbildbart” i mänskliga frågor i framtiden. Jag tror att de kommer att bli allt mer aggressiva i takt med att deras ekonomi växer!

Jag läste i tidningen SvD att Costa Ricas president, Oscar Arias, gjort ett ”ministerstyre” och bett Tibet-Costaricanska kulturföreningen att dra tillbaka sin inbjudan till Dalai Lama, eftersom Kinas president Hu Jintao inte kommer till Costa Rica om Dalai Lama varit gäst.

Det låter anspråkslöst, men jag anser att det är ett säkert tecken på en begynnande ändrad självbild i utrikespolitiken hos kineserna! Om man därtill ska lägga till hur Kina hanterat förberedelserna till OS, och den kolonialistiska och pragmatiska olje- och matpolitiken, så anser jag att vi har säkra indikatorer för en framtida våldsstat. Ingen stormakt genom tiderna har någonsin varit undfallande, och Kina växer i rollen som stormakt med sjumilakliv!

Jag vill gärna att vi ska vända trenden med att allt fler kinesiskor flyr till väst och lämnar kvar ett ytterligare överskott av manlig befolkning mellan 20-30 år i Kina. Jag anser att alla människor skulle tjäna på det – i deras efterliv! Allting är inte bara jordelivet, och allting kan inte förlåtas! Detta menar jag vore för det bästa även om det skulle innebära att världen dras in i ett nytt världskrig! Det är bättre att dö i detta livet, än i nästa.

En sak som jag vill ta ifrån kineserna är humbug-spåmannen Nostradamus profetia om ett världskrig mellan de gula och de vita, som Nostradamus ansåg att de gula skulle vinna. Det är nonsens! Jag tror att under överskådlig tid så skulle ett sådant världskrig vinnas av de vita! Europa och arabvärldens landområden är inte Vietnams djungler som asiaterna kan bygga tunnlar under och föra gerillakrig genom. Dessvärre så vet vi att kineserna är ett vidskepligt folk, och jag tror att om kineserna så bara tror på en enda vidskeplig sak från väst – så är det den här profetian – vilket skulle göra det dubbelt dumt. Inte för att jag vill förolämpa kineserna, men det här måste sägas rakt ut! Eller hur kamrat Hu Jintao?

Roger Klang, Lund den 24/08/2008

Kategorier:Utrikespolitik Taggar:, , ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

