Hem > Inrikespolitik > Ålderspensionärer har rätt att kunna överleva!

Ålderspensionärer har rätt att kunna överleva!

Jag har aldrig uttalat mig om ålderspensionärerna, men nu tänker jag göra det, jag har inte glömt dem! Både min mor och min mormor är ålderspensionärer. Anledningen till att jag inte har uttalat mig om pensionärernas ekonomiska situation är att jag inte förstår reglerna för hur man räknar ut pensionen, och jag har heller ingen aning om hur mycket de har att röra sig med. Men jag har förstått att ålderspensionärer har mindre pengar att röra sig med än sjukpensionärer. Det är inte rätt! Bara för att ålderspensionärerna inte kan göra sin röst hörd så betyder det inte att de inte har rätt till en pension de kan leva på! Även en änkefru som aldrig har jobbat en dag utanför hemmet i hela sitt liv har rätt att kunna leva på sin pension.

Dessutom så anser jag att man själv borde få välja när man ska gå i pension, inom de yrkesgrupper där inte ungdomarna står på kö för att ta sig in på arbetsmarknaden. I det senare fallet borde den högsta pensionsåldern vara begränsad till 67 års ålder, som idag.

Roger Klang, Lund den 10/08/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

