Hem > Inrikespolitik, Ryssland, Sveriges försvar, Utrikespolitik > Insändare SvD, Hårsfjärden, och U-137

Insändare SvD, Hårsfjärden, och U-137

På SvD Brännpunkt den 8/6 skriver Mathias Mossberg att försvarsmakten mörkade västubåtar på 80-talet. Mhm, mhm! Vi har bevis för att åtminstone en sovjetisk ubåt trafikerat känsliga svenska vatten (U-137, eftersom den gick på grund i Karlskrona skärgård, mycket nära den farled som ledde in till Karlskrona örlogsbas). Lustigt exakt felnavigering, eller hur? Vi har starka indicier för att våra vatten har blivit kränkta av ryska ubåtar – runt tiden för U-137, av samma anledning – att U-137 var just rysk (vi vet ju att vi har blivit kränkta av någon, förmodligen ryssar)! Inga fakta, eller ens indicier, talar för att västubåtar förekommit i svenska vatten. Påståendet från Mossberg förutsätter att man utgår ifrån att den svenska försvarsstaben ljög och ljuger än idag! Det gör inte jag! Att de historierevisionistiska myterna om sälar och fiskebåtar, till att det skulle varit Natoubåtar i svenska vatten, kommer från ryssvänner är i alla fall min slutsats – ingen rök utan eld! Vad ska man med fiender till när det finns sådana svenskar som Mossberg?


M.v.h. Ro
ger Klang, Lund

  1. 27 april, 2009 kl. 08:21

    Du borde läsa hans bok. När du gjort det så kanske du kan förminska denna pinsamma bloggning med att du var lurad. 🙂

  2. 28 april, 2009 kl. 06:50

    Jag tror inte det, jag vill inte läsa hans bok! Jag skulle kunna tänka mig att läsa en bok om Hårsfjärdenincidenterna, om den var skriven av någon hög svensk marinmilitär från den tiden! När jag har gjort det (men jag tror inte att det finns någon sådan bok än?) så kan jag läsa Mathias Mossbergs bok, bara för att det är intressant att få en inblick i hur en landsförrädare tänker och ser på saker och ting.

    M.v.h. Roger Klang, Lund

  3. Anders
    5 juli, 2009 kl. 12:01

    Jinge, din lille kommunist, jag antar att du inte läst ”Under den fridfulla ytan” av Emil Svensson?

  4. 5 juli, 2009 kl. 16:51

    Emil Svensson, var inte han en svensk kommendörkapten vid tidpunkten? En av de bäst insatta i hur turerna gick till vid Hårsfjärden?

    frågar Roger!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

