Hem > Utrikespolitik > Kosovo utropar sig till en självständig stat

Kosovo utropar sig till en självständig stat

Jag vet i princip ingenting om Kosovos och Serbiens gemensamma historia. Fast Serbiens lillnazistiska förflutna på 90-talet, och deras imperialistiskt kommunistiska historia under Tito gör dock att jag överväger att ge mina sympatier till Kosovo. Motståndet mot separationen i Serbien, tycks härröra från Serbernas imperialistiska och/eller våldsamma antipatiska sinne mot sina grannstater. Jag tror att jag litar på Carl Bildts omdöme i den här frågan, han har extensiva kunskaper om Balkan!

Slutsats: Jag stöder Kosovo i sitt proklamerande att de är en självständig stat! Men jag har ett förbehåll!!! Kosovo får inte som stat diskriminera eller fördriva sin serbiska minoritet! För i så fall ändrar jag åsikt!

Roger Klang, Lund den 05/03/2008

Kategorier:Utrikespolitik Taggar:
  1. cnesko
    5 mars, 2008 kl. 22:21

    Så brukar det låta när någon som har noll koll på läget ger sig i diskussion.
    ”Imperialistiskkt kommunistiska hitoria under Tito” – så få ord men så mycket okunnighet är det svårt att kombinera ihop.
    Lillnazistiska förflutna – har du blandat ihop det med något annat land mycket närmare dig (Vad är andra världskriget, kungen och Sverige?).

    ”Kosovo får inte som stat diskriminera eller fördriva sin serbiska minoritet” – nej det får man bara under NATOs övervakning 1999 och 2004 (de stora händelserna) och fortlöpande hela tiden.
    Denna argumentation är lika trovärdig som att säga följande: Jag är inte rasist för jag hatar bara judar och svarta.

  2. 6 mars, 2008 kl. 14:49

    Det mesta du skriver är känslomässigt labil rappakalja! Det inser till och med jag, som inte är insatt i problematiken. Men det finns två sidor av samma mynt! Så mycket vet jag!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

