Hem > ekonomi, Inrikespolitik, Media > TV-reklam riktad till barn är inte bra, tycker till och med jag som är liberalekonomisk

TV-reklam riktad till barn är inte bra, tycker till och med jag som är liberalekonomisk

Dokumentären ”Köpgalna barn”

http://svtplay.se/v/2262403/dokumentarfilm/kopgalna_barn?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2262403/sb,p115254,1,f,-1

Jag håller med SVT, reklam riktad till barn är fel! Det var Ronald Reagan som startade trenden när han avreglerade reklamen riktad till barn för nästan trettio år sedan. Men jag vill inte göra om det misstaget i Sverige, även om TV3 redan sänder reklam riktad till barn, från England! Att tillåta reklam riktad till barn, det är som att låta företagen ta över vårdnaden över barnen från föräldrarna och deras ansvar, bara för att de ska få kränga sina produkter! Sleezy! Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn så att riktad kommersialism och annat oönskat inte får grepp om barnens medvetande. Fast det finns svaga föräldrar och det finns dåliga föräldrar, och barnen till dem har aldrig bett om att få bli exploaterade av företag. Inte heller har de vett själva att värja sig mot sofistikerad reklam med udden mot konsumenten, utan måste skyddas. Det är så jag ser på marknaden när det kommer till barn som konsumenter, trots min annars ganska liberalekonomiska hållning! Helt orelaterat till det så tycker jag att man ska tillåta krigsleksaker. Jag vet nämligen vilken saknad jag som vuxen fortfarande känner(!) för att jag inte fick en automatvapenleksak som barn av mina föräldrar, utan tvingades leka krig med pinnar. Leka krig skulle jag likförbannat, trots att ingen reklam eller media i världen ledde in mig på det spåret i början av 70-talet, då det mest våldsamma som visades på TV var gamla svartvita västernfilmer. Reagan menade väl när han avreglerade reklamen riktad till barn, men det har spårat ur nu nästan trettio år senare, jag tror att han hade hållit med om det idag. Barn ska skyddas, det förstod inte Reagan, förmodligen för att han inte visste vilken utveckling som skulle komma av den blygsamma reklam som existerade i början av 80-talet. Jag såg upp till Ronald Reagan, men jag har en egen vilja, och som bäst är han min jämlike.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 10/12/2010

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar